Rawfood-dieet

 

Rawfood, rauwe voeding, Eten met rauw voedsel, geheel plantaardig.

 

Het rawfood-dieet wordt puur gegeten zonder toevoegingen van kunstmatige kleurstoffen of e-nummers en wordt niet gekookt gestoomd of gebakken.
Het is niet nodig dat u de hele dag aan de rawfood zou moeten, maar als u het grootste deel voor rawfood gaat, dan bent u aardig bezig met gezondheid.
Sommige zaken moet u niet rauw gaan eten. (giftig)

Rawfood vers: Het rawfood-dieet omvat zeer veel verse voeding die direct te nuttigen is zoals fruit en groenten, noten zaden pitten vetten. Denk ook aan de niet doorsnee producten zoals dadels, vijgen, rauwe cacao, pompoen, gedroogde abricozen, pruimen, olijven, avocados, meloenen, mangos, rozijnen sesamzaden lijnzaden. 

Juist ook de verse groene voeding is erg belangrijk omdat deze voeding zuurstofverrijkend is en groene voeding 's ochtends mixen tot een lekker drankje is een begin van goede darmzuivering. 


Rawfood gekiemd: Gekiemd voedsel omvat oa gekiemde zaden, granen en peulvruchten. 

Gekiemd voedsel is enorm vitaminerijk en zeer eiwitrijk en is hiermee (net als met hennep, amandelen en sesamzaadjes) een goede plantaardige, volledig verteerbare eiwitbron! 

Zaden worden geweekt en de kiem gaat ontspruiten er ontstaat een begin van een plantje, boordevol vitaminen. 

Andere zaden/pitten hoeven alleen gepeld zoals bijvoorbeeld zonnebloempitten of wat geweekt zoals sesamzaad of gebroken zoals lijnzaad. Sesamzaad en een paar keer per week een theelepeltje chiazaad (calcium)


Rawfood noten: Verse ongebrande noten zijn het best verteerbaar indien we die een nacht over, weken in water. het bevat veel goede vetten en eiwitten.

Rawfood droog: Men kan rawfood ook drogen mits men dit doet onder de juiste temperatuur (t beste zo rond de 40 graden) Dit kan in een gasoven op laagste stand met de deur gewoon open,  meet wel constant de juiste temperatuur! Helaas is dit wel wat omslachtig, maar kan ook in de dehydrator (echter zeer duur in aanschaf) 

Enzymen gaan op deze manier niet kapot. Enzymen zijn zeer belangrijk bij eigenlijk wel alles wat we doen. We moeten zuinig zijn op onze voorraad enzymen in het lichaam omdat die minder wordt naarmate we ouder worden. Dr.Edward Howell heeft een rapport opgemaakt wat gekookt voedsel doet met de voorraad enzymen in ons lichaam.

Er is raw foods die een extra hoog pakketje voedingstoffen bevatten, men noemen deze superfoods.  Superfoods mogen niet zomaar superfoods heten. Het is voeding waarvan bewezen is dat het specifiek ergens goed voor bleek,  tegen kanker of tegen buikpijn of noem maar wat. Helaas wordt het woord Superfoods te pas en onpas gebruikt.

Een goede omgang met het eten van raw food zoals fruit, groenten maar ook wilde planten en goede vetten is zeer belangrijk bij een uitgebalanceerd dieet zoals het rawfood-dieet is.
Alles wat de mens nodig heeft, zit in een plantaardig dieet, dus ook in het rawfood-dieet met 1 uitzondering en dat is B-12. (let op: het wordt zo wel aangeprezen maar er zit beslist geen opneembaar B-12 voor de mens in zeewieren /algen en tarwegras)

De dieren die voor vlees eieren melk gefokt worden, krijgen massaal B-12 uit de farmaceutische industrie, toegediend aan hun voer. 

Mensen die deze dieren opeten of producten van deze dieren gebruiken,  krijgen zo weer B12 binnen. Een rawfoodist kan gewoon zonder tussenkomst van het dier, ook B-12 uit de farmaceutische industrie halen. (hier bijv.)

Om de voordelen van rawfood te ervaren, hoeft u niet volledig rawfood te eten maar wel het grootste deel van de dag en zeker iets raw voordat u gekookt eten tot u neemt. Uw lichaam kan dan beter het gekookte voedsel verdragen.
Aan te raden is, geen dierlijk voedsel te nuttigen. Ons lichaam heeft geen dierlijk voedsel nodig en dieren hoeven niet opgeofferd te worden voor vlees dat een luxeproduct is. 
Ook blijkt steeds vaker uit studies (zie ook "China study") dat er een connectie is tussen vleesconsumptie en kanker en hartziekten. Beter verteerbare eiwitbronnen zijn bijvoorbeeld groene bladgroenten, algen zoals spirulina, kiemgroenten, zaden en pitten zoals sesam, amandelen, hennepzaadjes, zonnebloempitjes en noten.

Sinds tientallen jaren is de kunstmest opgang gekomen en zo ook steeds meer chemische bestrijdingsmiddelen. Dit is niet zo goed voor de voedingsbodem, planten die hierop groeien zijn minder voedzaam en bevatten dus ook minder vitaminen. De bodem waarop een plant groeit is zeer belangrijk, deze moet goede voeding hebben, het liefst zo natuurlijk mogelijk daarom is de keuze voor biologische landbouw een betere keuze om dat deze geen gebruikt maakt van chemische bestrijdingsmiddelen en geen kunstmest.

Van rawfood kunt u simpele gerechten maken en uitgebreide mooie gerechten, net waar u voor kiest.
Voor meer rawfoodsites rawfood startpagina nl hier kunt u evt een kijkje nemen voor een overzicht.
Op deze site kunt u voorbeelden zien hoe u gezonde en lekkere rawfood smoothies kunt maken maar ook hoe u op een andere manier in de keuken aan de slag kunt.

 

 


 


Copyright © raw-foods.nl

Teksten en/of recepten die op deze site staan mag u niet overnemen, tenzij u een deel van de tekst overneemt en voor het andere deel verwijst naar de (aanklikbare) bron op deze site.