RAWFOOD NIEUWS - INFO - WETENSWAARDIGHEDEN - EVENTS

Vetvrij eten is echt geen optie

Vetten zijn belangrijk voor het voorkomen van ontstekingen, goed voor de bloedsomloop, en belangrijk voor de hersenontwikkeling. Vetvrij eten is dus geen optie!

Goede vetten opnemen in uw voeding. Hiermee helpt u uzelf in de bestrijding van onder andere kanker.
Veel gezonde nutriënten, zoals onder meer bepaalde vitamines, caroteen  e.d.. in de voeding zijn alleen in vet oplosbaar en worden daarom alleen samen met vetten goed door het lichaam opgenomen.
Vandaar dat het zo belangrijk is om plantaardige vetten toe te voegen.

Neem bijvoorbeeld sla. dat zit boordevol gezonde stoffen maar die worden pas goed opgenomen door uw lichaam als u in de sla een dressing aanbrengt met wat plantaardige (van nature vloeibare) olie.
Gezonde vetten zijn eigenlijk bijna alle vloeibare plantaardige vetten.

De meest gezonde vetten die u het best dagelijks in uw voeding zou moeten gebruiken is afwisselend: olijfolie, lijnzaadolie, olie en vetten van noten en zaden, avocado-vet (heerlijk in een smoothie!) en kokosolie.

Fruit en vooral groenten zijn ook erg belangrijk voor uw gezondheid
Veel mensen vinden het moeilijk om dit rijkelijk in hun dagelijks voedingspatroon op te nemen.
Voedingsvezels van fruit zijn ook erg belangrijk voor de darmen (soepele stoelgang)

Maak s morgens bijvoorbeeld een fruit of groenten smoothie met een scheutje lijnzaadolie erin of kokosolie en u komt daarmee al heel snel aan uw vezels, vetten en vitamines.
Laat de blender niet alles helemaal 'smooth' makken zodat u wat vezels overhoudt.
Maak uw dranken liever zelf. Wat u koopt in de winkel stelt namelijk maar weinig voor nog aan volwaardige vitaminen.(los van het feit dat t waarschijnlijk ook niet raw is.)
Bovendien bevatten die drankjes ook maar weinig vezels.
Onderzoek van de Consumentenbond wees uit dat het geen enkele fabrikant lukt om alle goede eigenschappen van het dagelijkse portie aan groente en fruit samen te brengen in een (duur)flesje.


Superfoods

In de blender:

2 bananen, gepeld en in grove stukken gesneden
1 grote mango, geschild, ontpit en in grove stukken gesneden
2 kiwi's, geschild
1 peer
½ cm gemberwortel, geschild en geraspt (Gember is een probaat middel bij een opgeblazen gevoel in maag en buik en bij keelpijn)
enkele flinke handen gesneden andijvie
1 geschilde zonder pit rijpe avocado (voor o.a. gezond vet dus)

Niet in de blender maar wel toevoegen; handjevol blauwe bessen en evt frambozen en genieten maar!

Design by W3layouts